ائمه جمعه استان چه گفتند؟/رزمایش پیامبر اعظم نشان دهنده اقتدار کشورمان است
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۷۵۰۲۰
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ائمه جمعه استان زنجان ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه با اشاره به اینکه هیچ اعتمادی به وعده و تضمین غرب نیست، بر ضرورت هوشیاری در مقابل دشمنان تاکید و رزمایش پیامبر اعظم را نشان دهنده اقتدار کشورمان برای مقابله با تهیدات دشمنان برشمردند.
هیچ اعتمادی به وعده و تضمین غرب نیست
حجتالاسلام سید عمران حسینی نسب امام جمعه شهرستان سلطانیه در خطبههای نماز جمعه با اشاره به اهداف برگزاری رزمایش پیامبر اعظم (ص) و با بیان اینکه مراکز هستهای ایران مورد تهدید دشمنان بود و این رزمایش هشداری قاطع به گستاخیهای رژیم صهیونیستی بود، اظهار داشت: آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی در دشمنی با ایران وظایف خود را تقسیم کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه در شرایط کنونی و در دولت بایدن، دموکراتها مانند همیشه خود را پلیس خوب نشان میدهند و اروپا نقش پلیس بد را بازی میکند، افزود: رژیم جنایتکار و سفاک صهیونیستی هم در این میان نقش شرور سر گردنه را ایفا کرده و ایران را به نیابت از آمریکا تهدید میکند.
وی با بیان اینکه آمریکا در حال حاضر نیروهای نظامی خود را در غرب آسیا بخاطر رسوایی و شکست و فرسودگی نیروهای نظامی خود کاهش میدهد و در این حال اگر ایران را تهدید کند، چیزی شبیه طنز خواهد بود و کسی باور نخواهد کرد، افزود: رژیم صهیونیستی از کاهش حضور نظامی آمریکا نگران است و با تهدید ایران به دنبال جلب توجه و اعلام دوستی با متحدان خود است.
امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه با بیان اینکه تهدید رژیم صهیونیستی گزافه گویی است و اگر تهدید آنها عملی شود ایران همه زیر ساختهای نظامی متحدان آمریکا را در هم میکوبد، افزود: آزموده را آزمودن خطاست و ملت ایران بارها ثابت کرده پای آمارهای خود خواهد ایستاد.
حسینی نسب با بیان اینکه این تهدیدات بیربط به مذاکرات هم نیست و توافق طرفین برای مذاکره بر روی متن پیشنهادی ایران که تلفیقی از مذاکرات دور ششم و جدید است و این نشانه نسبتا خوب از مذاکرات است و البته هیچ اعتمادی به وعده و تضمین غرب نیست، افزود: رزمایش پیامبر اعظم و مذاکرات وین نشان میدهد موازنه قدرت در میدان و دیپلماسی در دست ایران است.
وی با گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت و با تاکید بر گرامیداشت یوم الله ۹ دی گفت: ابعاد فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی باید تبیین شود.
وی با بیان اینکه فتنهگران پس از ۸ ماه شکست خورد و بزرگترین توطئه خارجی و فتنه داخلی بر علیه انقلاب اسلامی ناکام ماند، گفت: هدایت ها و رهبری های حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری، حضور بصیرت مدارانه و انقلابی مردم و پیوند عمیق امام و امت سه عنصر اساسی در ناکامی فتنه ۸۸ بود و لذا روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نام گرفت.
روز نهم دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت بود
حجتالسلام علیرضا علی اکبری در خطبههای نماز جمعه ماهنشان با اشاره به روز ثبت احوال و آغاز هفته ثبت احوال اظهار کرد: این ایام بهترین فرصت برای آگاهی از وظایف و خدمات این سازمان بوده و همچنین اگاهی از مشکلات زحمتکشان این عرصه است.
امام جمعه ماهنشان به وظایف این سازمان که تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی اشاره کرد و گفت: لازمه عمل به ثبت درست اطلاعات همکاری آحاد مردم با این اداره است.
وی با اشاره به عملیات کربلای ۴ که عملیاتی تهاجمی بوده و از پیچیدهترین عملیات دفاع مقدس محسوب میشود، اشاره کرد و از همه جوانان خواست علل شکست و پیروزی رزمندگان را در عملیاتها را مطالعه کنند.
علی اکبری به روز نهم دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت اشاره کرد و گفت: فتنه ۸۸ از قبل طراحی شده بود و هدف آن ایجاد شکاف بین امام و امت بود و این هدفگذاری شوم امروز نیز با پیچیدگی بیشتر در بستر تحریم، تحریف و جنگ شناختی، در دستور کار جدی دشمنان است که باید در راستای رسالت و بصیرت افزایی به جهاد تبیینی پرداخت و لذا و از روحانیون و فرهنگیان اهل بصیرت خواست تا بصیرت افزایی نمایند.
امام جمعه ماهنشان به روز اعدام صدام، رئیس جمهور سابق عراق اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری که از کشتن لذت میبرد و دنیا هرگز جنایتش را فراموش نخواهد کرد باید این ملعون در مقابل تمام جنایت هایش محاکمه می شد اما باید صدامهای دیگری که جنایت میکنند عبرت بگیرند و منتظر انتقام و سوء عاقبت باشند کسانی که در یمن و فلسطین و جاهای دیگر کشتار راه انداخته عبرت بگیرند که خون مظلومان دامنگیر شان خواهد شد.
فتنه 88 جنگ احزاب بر علیه جمهوری اسلامی ایران بود
حجتااسلام سید علی موسوی، امام جمعه قیدار در خطبههای نماز جمعه این هفته با اشاره به فرا رسیدن سالروز 9 دی اظهار داشت: فتنه ۸۸ با همه خسارتها و چالشهایى که علیه جمهورى اسلامى، خدشه به حیثیت و آبروى بینالمللى کشور، خسارات مادى و معنوى، کشته و زخمى شدن تعدادى بیگناه، تخریب اموال عمومی و مردم و... داشت، عبرتها و درس های فراوانی بود که با بازخوانی آن قابل دسترسی است.
امام جمعه قیدار با بیان اینکه فتنه 88 جنگ احزاب بر علیه جمهوری اسلامی ایران بود، اما بسیار گستردهتر و پیچیدهتر از جنگ احزاب در صدر اسلام بود افزود: جنگ احزاب که به جنگ خندق معروف است، به صورتی شکل گرفت که همه احزاب و گروهها وقتی دیدند هر کاری علیه اسلام انجام میدهند نتیجه نمیگیرند، تصمیم گرفتند اختلافات را کنار گذاشته همه با هم ائتلاف و اسلام نوپای آن روز را از میان بردارند.
وی با بیان اینکه اکنون که 12 سال از فتنه ۱۳۸۸ میگذرد و در آستانه نهم دى یعنى روز بصیرت و آغاز دهه بصیرت قرار گرفتهایم، این سؤال ممکن است مطرح شود که آیا همچنان نیاز به یادآورى و بازخوانى آن حادثه وجود دارد یا خیر؟ ادامه داد: در این باره دو دیدگاه در سطح جامعه و سیاستمداران وجود دارد؛ برخی معتقدند، یادآورى مجدد و هر ساله فتنه سال ۸۸ انسجام داخلى را از بین میبرد و این امر ضد وحدت ملى است؛ برخی بر این باور هستند که، نه فقط وقایع و تحولات پیچیده سال ۸۸، بلکه همه رویدادهاى حساس تاریخ باید در زمان خود به قصد درس گرفتن و عبرت آموزى بازخوانى شود.
وی با اشاره به اینکه این روزها جمهوری اسلامی ایران رزمایشی تهاجمی و کم سابقه و با اقتدار را آغاز کرده است، گفت: با توجه به لفاظی ها و تهدیدات صورت گرفته علیه مراکز هستهای ایران، احتمال میرفت این رزمایش عمدتاً به تمرینهای دفاعی اختصاص داشته باشد، اما شواهد حکایت از رویکرد به شدت تهاجمی آن دارد.
موسوی رزمایش پیامبر اعظم(ص)، در حقیقت هشدار قاطع ایران به گستاخی های رژیم صهیونیستی است، گفت: این رزمایش در راستای افزایش سطح آمادگیهای رزمی سپاه و براساس شبیه سازی یکی از پیشرفتهترین طرحهای تهاجمی در جنگهای ترکیبی جنگهای سخت و نیمه سخت و نرم در حال اجراست.
وی افزود: در این رزمایش نیروهای زمینی، دریایی و هوا فضای سپاه به همراه سازمان سایبر الکترونیک در منطقه سواحل استان هرمزگان، بوشهر و بخشی از خوزستان به اجرای عملیات تهاجمی و نفوذ در سطح استراتژیک برای انهدام مبادی آفندی دشمن فرضی میپردازند.
معلمان مراقب سوء استفاده دشمنان باشند
حجتالاسلام مهدی منصوری، امام جمعه آببر در خطبههای نماز جمعه با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی مراسم تعطیل شده است، اظهار کرد: مردم در این ایام به کارهای عامهالمنفعه بیشتر بپردازند و در این ایام محرومان را فراموش نکنند.
امام جمعه آببر با اشاره به اینکه خانوادهها بیشتر به فرنزدان خود توجه داشته باشند، گفت: خانواده مراقب دوستان ناباب و نا اهل باشند تا آینده انها تباه نشود.
وی با بیان اینکه اعتراض و تجمع معلمان صنفی است، افزود: معلمان عزیز مراقب باشند تا دشمنان از این تجمعات سوء استفاده نکنند.
منصوری با اشاره به روز ملی ایمنی در مقابل زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار داشت: باید در ساخت و ساز واحدهای مسکونی دقت کنند تا اثرات بلایای طبیعی در کشور کاهش یابد.
امام جمعه آببر به اجرای رزمایش پیامبر اعظم اشاره کرد و گفت: این رزمایش نشان دهنده اقتدار دفاعی کشورمان برای مقابله با هر گونه تهدیدات خارجی از سوی رژیم صهیونیستی و دشمنان نظام و انقلاب است.
وی با اشاره به فرا رسیدن روز بصیرت و یوم الله 9 دی گفت: وقتی فتنه گران در سال 1388 کشور را به سمت آشوب میبردند مردم با بصیرت با هوشیاری و بصیرت خود فتنه را خاموش کردند.
انتهای پیام/2308
منبع: فارس
کلیدواژه: نماز جمعه شهرستان های استان زنجان ائمه جمعه چه گفتند دشمنان فتنه 88 فتنه گران فتنه داخلی هوشیاری مردم روز بصیرت و میثاق امت با ولایت خطبه های نماز جمعه رزمایش پیامبر اعظم رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت جنگ احزاب امام جمعه فتنه ۸۸
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی